Prevence sociálně patologických jevů
V dnešní době se bohužel stále více setkáváme s problémem drog a jiných návykových látek již na základních školách. Stále se snižuje věk prvního kontaktu s drogou. Projevuje se snadná dostupnost drog. Nesnižuje se tolerance společnosti ke kouření a alkoholu. Neustále roste počet problémových uživatelů návykových látek. Roste počet kriminálních deliktů spojených se závislostí na droze.
Cílem primární prevence je zvýšení odolnosti dětí a mládeže vůči sociálně patologickým jevům.
Zásady a cíle protidrogových prevencí:
- informovat žáky o drogách a jejich působení na člověka
- vytvářet protidrogové postoje žáků
- informovat o drogách rodiče žáků a vysvětlovat jim nutnost protidrogových postojů v rodině
- vytváření konkrétních dovedností a technik odmítání drog
- vytváření podmínek k plnohodnotnému využívání volného času žáků
- sledování efektivity uplatňovaných opatření
- Další vzdělávání všech pedagogických pracovníků v oblasti zdravého životního stylu, prevence zneužívání návykových látek a problematiky související.
Výše uvedených cílů na naší škole dosahujeme těmito prostředky:
ad 1) Do učebních plánů všech ročníků zapracovat téma návykových látek. Žákovskou a učitelskou knihovnu doplňovat vhodnou literaturou, využívat stávajících učebních pomůcek (kufřík se vzorky drog), doplňovat sbírky vhodnými novinkami.
ad 2) Vhodným výkladem motivovat žáky, umožnit setkání s významnými osobnostmi na besedách zaměřených na dané téma (sportovci, umělci, pracovníci protidrogových center). Produkce filmů s příslušnou tématikou.
ad 3) Ve spolupráci se Sdružením rodičů vysvětlovat dané téma v rámci třídních schůzek. Zdůrazňovat žákům, rodičům i široké veřejnosti v obci, že naše škola je nejen nekuřáckým pracovištěm, je však i místem, kde nepracuje ani jeden aktivní kuřák, a to jak z řad pedagogických, tak i nepedagogických zaměstnanců. Důležitým prostředkem k vytváření protidrogových postojů žáků i rodičů je příklad všech učitelů i nepedagogických pracovníků školy.
Koordinací těchto činností je pověřen protidrogový koordinátor školy.
ad 4) Praktické dovednosti naučit v jednotlivých ročnících v rámci předmětů prvouka, přírodověda.
ad 5) Jak vyplývá z dlouhodobé koncepce rozvoje školy, dbáme na stále rozšiřování nabídky kroužků i jiné mimoškolní činnosti dětí. V tomto školním roce mají žáci v budově školy zajištěny tyto odpolední aktivity mimo povinné vyučování:
- Činnost 2 oddělení školní družiny do 16.00 hodin.
- Výuka ZUŠ V. Petrželky – pobočka Nová Bělá, obor hudební (pro žáky všech ročníků)
- Výtvarný kroužek (pro žáky 3. – 5. ročníku)
- Tvůrčí dílna (pro žáky 2. – 5. ročníku)
- Počítačový kroužek (pro žáky 2. – 4. ročníku)
- Klub zábavné logiky a deskových her
- Cvičení mladších i starších žáků ve školní tělocvičně v rámci SOKOLA
ad 6) Koordinace třídních učitelů a protidrogového koordinátora, hodnocení na pedagogických radách a na třídních schůzkách.Uplatňování přiměřených represívních nástrojů v souvislostech s porušením školního řádu, přiměřeně k věku dětí vysvětlit nebezpečí alkoholu a nikotinu na nedospělý organismus. Spolupráce s bezpečnostní komisí.
ad 7) Protidrogový koordinátor bude spolupracovat s pedagogickou poradnou, bude se účastnit pořádaných akcí na dané téma a své poznatky bude po dohodě s ředitelem předávat ostatním pedagogickým pracovníkům a rodičům.

Partneři školy
Obecná škola vznikla v Nové Bělé r. 1872,
od r. 1909 ji navštěvovaly rovněž děti z osady Mitrovice.
MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy,
v jejichž čele stojí člen(ka) vlády ČR.
Evropský fond pro regionální rozvoj (EFRR),
který podporuje vyvážený rozvoj v jednotlivých regionech EU
Naše základní umělecká škola je jednou z největších škol v regionu
s dlouhou tradicí a s bohatou škálou nabízeného uměleckého vzdělání.
Dr. Martínka 1491/7, 700 30 Ostrava - město